Thursday 27 February 2014

Apakah itu Home Safe



Di pasaran sekarang terdapat pelbagai jenis peti besi kelamatan yang boleh didapati pembeli dan pembelian selalunya adalah berdasarkan budget, tahap keselamatan, saiz, reka bentuk yang diingini penguna. Tetapi buat mereka yang pertama kali membeli peti besi biasanya akan mengaru kepala dan keliru dan membuat keputusan. Sini saya akan kongsikan serba sedikit dan diharap dapat membantu anda yang baru pertama kali membeli peti besi keselamatan

Apakah itu Home Safe?
Home Safe pada dasarnya adalah pengunaan penyimpanaan barang yang diketegorikan sebagai medium risk di mana barangan penyimpanan pada kebiasaannya hanya berkaitan dokumen-dokumen penting, emas, barangan kemas, geran-geran penting, wang tunai dan bermacam-macam. Anda dinasihatkan tidak meletakkan barangan bernilai lebih daripada RM20,000.00 didalam Home Safe kerana ianya lebih sesuai terhadap Peti Besi Keselamatan high risk rated seperti office safe atau banker safe.


Apa yang anda perlu tahu tentang Home Safe?
Pada kebiasaannya kualiti dan ketahanan Home Safe adalah lebih rendah daripada office safe atau banker safe tetapi masih mampu manangani pencerobohan jiwa berlaku. Kini juga banyak jenama peti besi keselamatan yang dikeluarkan dilengkapi dengan ciri-ciri kalis api terhadap home safe tersebut. Tetapi harus diingatkan bahawa kalis api bukan bererti peti besi tersebut dapat bertahan terhadap kebakaran berjam-jam lamanya tetapi ianya akan dirating  mengikut piawaian fire proof rating berdasarkan 1 atau 2 jam ketahanan api mengikut ketahanan dan kualiti peti besi itu sendiri. Pada kebiasaanya rating kalis api bagi home safe adalah selama 1 jam tetapi pada pandangan saya 1jam sudah cukup memadai bagi keperluan Home Safe.


Apakah Spesifikasi Home Safe?
Pada kebiasaannya specifikasi bagi kesemua jenama Home Safe mempunyai reka bentuk, saiz ukuran yang sama dan  boleh didapati dalam 3 saiz berlainan seperti kecil, sederhana, dan besar. Home Safe yang berkualiti harus didatangan sekurang-kurangnya dengan 2 kekunci iaitu pengunaan keylock dan dan kekunci kombinasi ( kekunci kombinasi akan saya terangkan dalam entry yang akan datang).

Berat - min 130kg / max 300kg
Tinggi - min 35cm / max 70cm
Locking system - 1keylock + 1combination lock


Apakah peti besi yang berkualiti yang terdapat di pasaran?
Terdapat beberapa jenama yang boleh didapati di pasaran bergantung kepada budget dan rekaan oleh itu pilihan sentiasa bergantung kepada pengguna:


  • Falcon 
Produk keluaran falcon boleh kita angap sebagai best value for money kerana harga pasaran bagi jenama ini adalah yang paling murah dan kualiti produk juga setanding dengan jenama terkemuka namun dengan harga yang lebih rendah. Home safe keluaran falcon juga memperoleh sijil dan kelulusan daripada sirim bagi home safe keluaran mereka dan mendapat fire proof rating selama 1jam. Namun satu kekurangan bagi produk falcon adalah rekaan dan design yang tidak begitu menyerlah.  Terdapat 3 saiz bagi Home Safe keluaran falcon seperti -
 Saiz Kecil - Falcon HS150
 Saiz Sederhana - Falcon HM220
 Saiz Besar - Falcon HL240
(link bagi katalog dan spesifikasi)





<< Model Lama



                                      Model Baru >>   


  • APS
APS juga adalah antara produk yang boleh diambil kira semasa pemilihan pembelian dibuat. APS telah belajar tentang permasalahan yang sering berlaku terhadap produk mereka dan kerja-kerja R&D telah dijalankan dan hasilnya keluaran terbaru produk APS boleh saya beri pujian atas kerja-kerja workmanship yang lebih teliti, kualiti kunci kombinasi dan keylock yang lebih baik dan design terbaru yang lebih moden. Namun harga bagi produk keluaran adalah sedikit tinggi berbanding produk keluaran Falcon. Terdapat 3 saiz bagi Home Safe keluaran APS seperti -

 Saiz Kecil - APS SS1
 Saiz Sederhana - APS SS2
 Saiz Besar - APS SS3
(link bagi katalog dan spesifikasi)



  • Chubb Safe
Chubb safe adalah produk berkualiti dan boleh didapati serata dunia. Ketahanan dan kualiti chubb safe tidak dapat disangkal dan  adalah yang keluaran yang terbaik boleh didapati di Malaysia. Jika tidak silap, hampir kesemua  peti besi keluaran chubb diimport dari luar negara. Namun kesemua ini datang dengan harga yang tinggi berbanding pesaing lain. Selain ini Home Safe keluaran Chubb juga adalah Fire Proof Resistant selama 30minit. Namun jika bersedia untuk berbelanja lebih tiada salahnya. Home Safe bagi keluaran Chubb dipanggil Minibanker dan terdapat dalam 5 saiz berlainan. 
Email Kami untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan Minibanker


Awas!!!!!
Jangan tertipu dengan produk keluaran china seperti yang terdapat di kebanyakkan pasaraya kerana produk seperti ini tidak akan dapat menyelamatkan barangan anda daripada kecurian. Walaupun harga yang di tawarkan jauh lebih rendah namun bersediakah anda mempergadaikan barangan kesayangan anda. Antara sebab-sebab kita perlu elakkan pembelian peti besi seperti ini adalah
  1. Kualiti yang ditawarkan sangat rendah
  2. Ketahanan daripada pencerobohan sangat rendah (juru teknik kami boleh membuka peti besi seperti ini dalam hanya beberapa minit menggunakan skru driver sahaja)
  3. Kebiasaan peti besi seperti ini sangat ringan  bawah 100kg dan ini boleh memudahkan penjenayah membawa lari sekali dengan peti besi itu.
  4. Jangka hayat hanya beberapa bulan




Apa yang harus dielakkan semasa pembelian peti besi?
Terdapat beberapa jenama peti besi diluar sana yang enggan saya dedahkan, dimana mereka hanya rebadge peti besi keluaran jenama terkemuka  dan meletakkan jenama mereka sendiri. Pembelian Peti Besi seperti ini seeloknya di elakkan kerana harga yang ditawarkan terlalu tinggi dan pasti akan merugikan anda. Pengedar peti besi seperti ini selalunya membuka kedai di pasar raya. Selain itu, anda dinasihatkan membeli peti besi daripada pengedar yang membuat Sales and Service kerana sebarang permasalah dikemudian hari , peti besi anda masih boleh diselenggara oleh juru teknik professional. (klik sini jika peti besi anda mempunyai sebarang masalah)








Peringatan penting semasa pembelian Peti Besi Keselamatan!!!!!!
Harus diingatkan semasa pembelian peti besi dilakukan, perkara utama sebelam anda menyerah wang pembelian adalah bertanya sama ada pengedar tersebut akan melakukan process handover kepada anda. Kebanyakan pengedar peti besi diluar sana begitu taksub mengaut untung sehingga tidak melakukan process handover kepada pembeli dimana penghantaran hanya dilakukan oleh pihak transporter di mana mereka kurang arif mengenai peti besi keselamatan. Ini seringkali terjadi kepada pembeli  yang berada di luar lembah klang. Process handover penting bagi mereka yang pertama kali membeli peti besi keselamatan kerana ia akan mengajar cara-cara penggunaan dan penukaran nombor kombinasi. Pengunaan nombor kombinasi adalah sedikit merumit bagi mereka yang pertama kali menggunakan, namun setelah beberapa hari menggunaan anda pasti mahir menggunakannya. 


Apa jua jenama model atau design peti besi yang bakal kita beli, perkara pertama yang harus dilakukan adalah bertanya kepada diri sendiri sama ada peti besi yang bakal dibeli mampukah  ia melaksanakan tujuan dan objektif yang kita sendiri tetapkan.

Email jika anda sedang mencari peti besi

Atau klik sini untuk mencari katalog dan spesifikasi





No comments:

Post a Comment